Cité Miroir

Lieu d’exception au service de la citoyenneté,
de la mémoire et du dialogue des cultures

Historisch overzicht

1936

De schepen van Luik, Georges Truffaut, lanceert het Baden en Thermen project. Het omvat twee zwembaden, een busstation, een afdeling hydrotherapie, lokalen ernaast, een café/restaurant, een dancing. De modernistische architect Georges Dedoyard wordt benoemd naar aanleiding van een prijsvraag voor een aanbesteding volgens zeer strenge voorschriften.

1940

De Duitsers vallen Luik binnen. De oorlog vertraagt de werkzaamheden en de bomaanslag op de avond van 25 mei 1940 veroorzaakt schade, 2.500 platen van de koepel gemaakt van doorschijnend beton moeten worden vervangen. Er wordt een kelder gebouwd om te schuilen tijdens de bombardementen. In mei 1940 worden er, tijdens de werkzaamheden, een dertigtal vluchtelingen opgevangen.

1942

Het gebouw wordt onder de nazi-bezetting voltooid en in mei opent het zijn deuren voor het publiek. Georges Truffaut, die een maand eerder in het verzet in Engeland overleed, zal nooit meer de voltooiing van zijn project zien.

Het gebouw van La Sauvenière, beschouwd als een van de belangrijkste verworvenheden van de modernistische stijl van het interbellum, neemt de vormen van een passagiersschip met majestueuze proporties aan. Aan de binnenkant is het meest bijzondere element de grote hal van de baden die 80 meter lang en ruim 10 meter hoog is.

Dedoyard liet zich inspireren door de artistieke stroming en de Duitse Bauhaus-architectuur. De basisvormen - hier de kubus en de bol - worden benadrukt, de regels van symmetrie heersen. Kale muren, strakke lijnen, de alomtegenwoordigheid van beton en glas beklemtonen deze in wezen functionalistische architectuur.

1943

La Sauvenière kent al heel snel een groot succes. In 1943 registreert men er meer dan 800.000 zwemmers, een recordjaar. De zwembaden, gebouwd volgens de nieuwste ontwikkelingen zijn uitgerust met een ophangingsysteem om 50 leerling-zwemmers tegelijk te dragen. Een ware revolutie !

1948

Het sportcomplex La Sauvenière wordt gebouwd. Gymnastieklokalen en de clubruimtes voor judo, schermen, worstelen, tafeltennis of boksen zien er het daglicht.

1950

Aan de zijde van de begane grond van het gebouw is het busstation in vol bedrijf. Wachtkamers, een kiosk voor kranten, hotdog verkopers, een bar met verfrissingen ... de zwemmers genieten van een waar comfort. De 20 lijnen onderhouden een verbinding met de site, met 400 vertrekken per dag.

1956

Door de goede ligging In het centrum van de stad worden de Baden en Thermen dagelijks bezocht door scholen. Destijds was de ingang aan de Boulevard de la Sauvenière.

2000

De Baden en Termen sluiten hun deuren omdat ze niet meer voldoen aan de veiligheidsnormen. Het gebouw wordt geleidelijk aan en deels verlaten maar sommige installaties werken nog steeds.

2004

Oprichting van de vzw MNEMA op initiatief van vzw Territoires de la Mémoire om het beheer van het project 'Cité Miroir' te waarborgen. In datzelfde jaar wordt het gebouw gedeeltelijk geklasseerd als monument van het Waalse erfgoed.

2009 – 2013

De renovatiewerkzaamheden werden toevertrouwd aan het Bureau d'Etudes Pierre Beugnier en aan Triangle Architectes. De verandering van de functie is radicaal: de site moet worden omgezet in een cultureel centrum met tentoonstellingsruimte en een auditorium, alle uitgerust met de nieuwste geavanceerde technologieën op het gebied van isolatie, verwarming en verlichting.

Januari 2014

La Cité Miroir wordt ingehuldigd. 22.000 bezoekers verdringen zich tijdens de openingsweek.

La Cité Miroir verwelkomt meer dan 80.000 bezoekers per jaar sinds de opening.

Oktober 2014 - maart 2015

De eerste grote tentoonstelling L'Art dégénéré selon Hitler biedt een overzicht van de geschiedenis van de verkoop van de stad Luzern in 1939 en de gevolgen daarvan. Ze wordt bezocht door 52.000 personen.

Mei 2014

De permanente tentoonstelling van de vzw Territoires de la Mémoire ingehuldigd in La Cité Miroir. Plus jamais ça ! ('dat nooit meer') verwijst naar het leven van de gedeporteerden in de nazikampen. Begeleid door de stem van de acteur Pierre Arditi, door het geluid, de beelden, het spel van licht en muziek, worden de bezoekers rondgeleid om de ruimtes te ontdekken die de zwartste bladzijden van onze geschiedenis onderzoeken om uiteindelijk te worden geconfronteerd met de huidige wereld en de urgentie om elke dag weerstand te bieden.

Februari 2016

In februari 2016 ziet een geheel nieuwe permanente tentoonstelling, gerealiseerd door het Centre d'Action Laïque de la Province de Liège vzw, het daglicht in La Cité Miroir. En Lutte. Histoires d'émancipation blikt terug op de geschiedenis van de arbeidersstrijd en doet er ons aan herinneren dat de sociale solidariteit waar we vandaag de dag in België van genieten te danken is aan de strijd die vele generaties arbeiders geleverd hebben.

Voorgesteld als een reis door de tijd, begeleid door beeld, geluid, licht en de stem van de Franse acteur Philippe Torreton, laat de tentoonstelling zien dat de wereld onder de impulsen van collectief handelen kan veranderen en dat sociale vooruitgang kan worden verworven.

September 2016 - februari 2017

"Men is niet als racist geboren, men wordt het", Lilian Thuram

Gedurende bijna 5 eeuwen fascineerde de industrie van de menselijke tentoonstelling meer dan 1 miljard en 400 miljoen bezoekers en stelde ze wereldwijd tussen 30.000 en 35.000 figuranten tentoon. Via de tentoonstelling Zoos humains. L’invention du sauvage (Menselijke dierentuinen, de uitvinding van de wilde), leert het publiek begrijpen hoe racistische vooroordelen in de tijd van de grote koloniale imperiums zijn ontstaan.

De Onderzoeksgroep Achac en de Stichting Lilian Thuram - Éducation contre le racisme ('Onderwijs tegen racisme') , zijn een samenwerking aangegaan met het Centre d'Action Laïque de la Province de Liège en vzw MNEMA om in La Cité Miroir het relaas te presenteren van deze vergeten geschiedenis: op de kruising van het kolonialisme, de wetenschap, het racisme en de wereld van entertainment  ... de geschiedenis van de 'menselijke dierentuinen'.

December 2016

La Cité Miroir behaalt het streefcijfer van 250.000 bezoekers ! 

MEI 2017 - AUGUSTUS 2017

La Cité Miroir presenteert een unieke overzichtstentoonstelling van de Congolese schilder Mode Muntu (1940-1985). 

Mode Muntu werd in 1940 geboren in Lubumbashi, als oudste van een gezin met 14 kinderen. Als hij slechts 14 jaar oud is, wordt hij toegelaten tot de Academie voor schone kunsten in zijn stad. Zijn intuïtieve beeldende taal plaatst hem in een beweging van hedendaagse kunstenaars, zoals A.R. Penck en Keith Haring, die het silhouet gebruiken als een universeel expressiemiddel. Zijn instinctieve schilderkunst veroorzaakt een marginale rimpeling in de tumultueuze geschiedenis van de democratische republiek Congo.

​​JANUARI 2018 - APRIL 2018

In mei 2017 strijkt de beroemde Italiaanse fotograaf Oliviero Toscani neer in La Cité Miroir. Hij is bekend van zijn shockerende reclamecampagnes voor het merk Benetton in de jaren 90, en fotografeert bijna 500 inwoners van Luik voor zijn project Razza Umana. Voor dit project heeft Oliviero Toscani 70 tot 80.000 gezichten vereeuwigd van mensen die hij tijdens zijn internationale reizen bijna tien jaar lang heeft gefotografeerd.

In januari 2018 wordt de tentoonstelling OLIVIERO TOSCANI feestelijk geopend in La Cité Miroir: RAZZA UMANA omvat de portretten van de 500 deelnemers aan de Luikse fotoshoot gecombineerd met de foto's van de mensen die de fotograaf overal ter wereld heeft genomen.

 MAART 2019 - JULI 2019

La Cité Miroir organiseert en presenteert de tentoonstelling Masques (Maskers)

De tentoonstelling bestaat uit een prestigieuze selectie uit de collecties van het Musée du quai Branly - Jacques Chirac te Parijs. In het hart van La Cité Miroir worden meer dan 80 werken uit Azië, Amerika, Afrika en Oceanië in een uniek kader tentoongesteld.

OKTOBER 2019 

In oktober 2019, en om het vijftigjarig jubileum te vieren, organiseert het Centre d’Action Laïque (het Centrum voor Seculiere Actie) vier dagen lang een keur aan debatten, voorstellingen, concerten en tentoonstellingen in La Cité Miroir.

Het is de perfecte gelegenheid om de geschiedenis van het Centrum te vergelijken met zijn werkelijkheid en zijn huidige strijd om een rechtvaardigere, progressievere en tolerantere maatschappij te bevorderen, rekening houdend met de Europese en mondiale werkelijkheid.

 OKTOBER 2019 – FEBRUARI 2020

Een tentoonstelling gewijd aan een zowel beroemd als miskend personage, Charles Darwin, de grondlegger van de evolutietheorie. 

De tentoonstelling werd gerealiseerd door het Centre d'Action Laïque van de provincie Luik in samenwerking met het Natuurhistorisch museum en oorspronkelijk gepresenteerd in het wetenschapsmuseum La Cité des sciences te Parijs. De expo biedt een inkijkje in de buitengewone en creatieve denkwereld van deze unieke persoonlijkheid, de schrijver van het fundamentele werk De oorsprong der soorten.

 

MAART 2020 - AUGUSTUS 2020 

Voor het eerst in België analyseert een uitgebreid gedocumenteerde tentoonstelling de Goelag, dit extreem georganiseerde systeem van straf- en werkkampen in de Sovjet-Unie ten tijde van Stalin.

Een tentoonstelling van de vzw MNEMA, Centre Pluridisciplinaire de la Transmission de la Mémoire met steun van het Centre d’Action Laïque van de provincie Luik en de vzw Les Territoires de la Mémoire.

Deze tentoonstelling is geïnspireerd op de expo van het Musée de la Résistance et de la Déportation in de Isère – Maison des Droits de l’Homme – Departement Isère. Met steun van de International Memorial Association (Moskou, Rusland)

 

 OKTOBER 2020 - FEBRUARI 2021

20.000 mensen bezoeken de tentoonstelling Alberto Giacometti - l'Humanité absolue, een van de eerste grote monografische tentoonstellingen van deze kunstenaar in België. In een scenografie die in harmonie is met de bijzondere architectuur van La Cité Miroir, omvat de installatie 35 bronzen meesterwerken uit de collectie van de Fondation Giacometti en uitzonderlijke litho's afkomstig uit het legendarische boek van Giacometti, Paris sans fin.

Deze tentoonstelling werd georganiseerd door de Fondation Giacometti (Parijs) in samenwerking met de vzw MNEMA.